Snabbfält
Snabbfältskytte är en skyttegren med varierade mål, målspel och skjutställningar där alla stationer skjuts i en följd på tid.
Grenen är en kombination av fältskytte och springskytte – fokus läggs på planering och utförande under mild stress. Det gäller att springa fort, men även att anpassa tempot så att inte precisionen blir lidande vid stationerna.
Tävlingen genomförs genom att en person åt gången får springa/jogga eller gå en mycket kort fältskytterunda (oftast under en total längd på 150m) under konstant guidning av en övervakande skjutledare. Tiden startar från det att skjutledaren ger "Eld"-kommando på första stationen tills skytten är färdig och räcker upp handen på sista stationen. Förflyttning mellan målen, påfyllning av magasin och omladdning av vapnet ingår i den totala tidsberäkningen. Efter varje station görs patron ur så alla förflyttningar sker alltid med oladdat och hölstrat vapen. Skjutledaren kontrollerar skytten innan förflyttning till nästa station få ske.
En tävling består av 8 stationer om vardera 6 skott. Avstånden skiljer sig mycket från station till station, allt ifrån 5 upp till 100m som längst. Målen är varierade och kan bestå av bl.a. papptavlor, plåtmål och ballonger.
På någon station kanske det bara finns ett mål, på andra kan det finnas flera olika, vilket innebär målväxlingar. På en station kanske vissa mål inte går att beskjuta innan man har träffat det första målet. Skjutställningen är alltid valfri, men ibland kan man bli tvungen att sitta eller ligga för att kunna följa stationens förutsättningar, t.ex. att målen ska beskjutas genom en glugg i en "vägg" eller under en bänk.
Kreativitet vid design av banan uppmuntras, det ska vara roligt och fartfyllt att skjuta Snabbfält!
I Snabbfältskytte används enbart grova vapen, minst i kaliber 9 mm (eller .38/.357). Pistol eller revolver spelar ingen roll, så länge vapnet kan laddas med 6 skott. Patronerna ligger utplacerade i förväg vid varje station, så man behöver bara ett magasin. Det krävs bara 48 patroner för en tävling vilket gör grenen förhållandevis billig att utöva.
Tanken är att man ska kunna tävla med det man har, utan att behöva köpa massor av extra utrustning.
Vinnare är den som har högst resultat när man delar totalt antal träff (varje träff är värd 5 poäng) med tiden i sekunder för hela rundan. Många skyttar har fått erfara att det lönar sig inte alltid att springa fortast.